Tuesday 28 October 2014

Bagaimana untuk design FABRIC DUCTING?

Disini saya ingin berkongsi info berkenaan cara untuk design atau sizing fabric ducting..

Normal praktis utk design gi duct, designer selalu menggunakan duct calculator. Dengan menetapkan parameter friction loss :

 # 0.1in wg - friction loss - 100ft duct run bagi supply duct.
# 0.08in wg - friction loss - 100ft duct run bagi return duct.

GI DUCT CALCULATOR


Bagi fabric ducting pula parameter yg ditetapkan ialah inlet velocity.

# 4 - 7 m/s utk Half Round duct.
# 5 - 8m/s utk Round Duct

Bagi memudahkan saya sertakan jadual bagi mendapatkan saiz fabric yang ideal tidak terlalu besar & tidak terlalu kecil..

Parameter tersebut ditetapkan bagi mengelakkan :
* pressure drop yang terlalu tinggi
* Mengelakkan terbulance
* Mengelakkan bunyi bising, fabric vibration
* penggunaan fabric secara berlebihan yg blh merugikan cost & ruang.

Selamat mencuba.. jika ada penambahbaikan sila comment dan saya akan betulkan..

Jika ada permasalahan boleh hubungi saya ditalian 03-51217258 / 0127438547. Saya sedia membantu bagi yang berminat.


Fabric duct calculator - Half round shape

Fabric duct calculator - Round shape


Fabric duct calculator - Round shape


Link
http://www.prihoda.com/my

https://www.facebook.com/prihodamalaysia

No comments:

Post a Comment

Mail Subscribe Box By MailChimp

Subscribe to our mailing list

* indicates required